Plánování
Jedna ze základních manažerských funkcí zahrnuje definování cílů, formulování strategií, zpracování plánů pro realizaci jednotlivých činností při zohlednění vnějších i vnitřních faktorů ovlivňujících reálnost dosažení stanovených cílů.
Všechny dílčí plány je v každé organizaci třeba navzájem koordinovat.
Plánování času znamená přípravu k realizaci cílů, definování množství časunezbytného k vykonání požadované aktivity a seřazení jednotlivých činností v časové posloupnosti.
Podle časového horizontu, ve kterém se plánování odehrává, rozlišujeme:
- dlouhodobé (3-5 let)
- střednědobé (1-3 roky)
- krátkodobé (3 měsíce až jeden rok)
- průběžné (1 týden až 3 měsíce)
Strategické plánování – dlouhodobé, určující směřování organizace, významné pro marketing, rozhodování o investicích, rozvoji lidských zdrojů, vývoj a výzkum.
Taktické a operativní plánování – sehrává klíčovou roli tam, kde dochází k častým změnám (nákup a prodej).