Vedení a komunikování (Leadership & Communicating)
„Řízení znamená dělat věci správně, vedení znamená dělat správné věci.“
Peter F. Drucker
Vedení(leadership) je jednou ze základních manažerských funkcí (činností) ve všech jejich novějších pojetích (např. Koontz & Weihrich).
Vedení lidí zahrnuje výběr lidí, jejich motivování, hodnocení, odměňování i uvolňování, komunikaci
Koncept vedení (leadershipu) klade důraz na úlohu manažera ve vedení lidí. Oproti tradičním přístupům řízení je vedení založené na stanovení vize a zapojování lidí pomocí motivování včetně používání zmocnění a podobných metod, pro které je charakteristická větší pravomoc i odpovědnost pracovníků.
Využití leadership v praxi: V praxi to znamená důraz na vůdčí roli manažera, který je v pojetí leadershipu především iniciátorem, motivátorem, podněcovatelem a inspirátorem. Jde o schopnost získávat druhé pro hodnoty, vizi a cíle organizace a pro usměrňování jejich chování ve směru strategie organizace.
Klíčové obory pro vedení a komunikování jsou zejména psychologie, sociální psychologie a sociologie.
Metody vedení a komunikování jsou:
- Briefing
- Porady
- Motivace a motivování
- Volba správného stylu vedení (styl řízení)
- Zmocnění (empowerment)