Organizování
- Úvod
- ›
- Slovník
- ›
- Organizování
Organizování je manažerská funkce zahrnující stanovení úkolů a nejvhodnějšího postupu a podmínek k jejich dosažení, vytváření organizačních struktur a vhodných organizačních jednotek, rozhodnutí o personálním zabezpečení, vzájemné vztahy lidí a prostředků, delegování pravomocí, nastavení rozsahu řízení a zajištění příslušnýchinformačních toků.
Základními prvky procesu organizování jsou:
- specializace
- koordinace
- vytváření útvarů, rozpětí řízení
- dělba kompetencí
Organizování zahrnuje:
- identifikaci a klasifikaci požadovaných činností (v souladu s plánem)
- seskupování činností (vytváření pracovních skupin)
- určení manažera s odpovídajícími manažerskými kompetencemi
- zabezpečení horizontální a vertikální koordinace (v rámci organizační struktury společnosti)
Úkolem manažerů zabývajících se organizováním je prostřednictvím řady rozhodnutí o pracovních úkolech, pravomocích, odpovědnostech vytvořit co nejvhodnější organizační strukturu.